5 muskelgrupper du bør træne som håndboldspiller

Det er vigtigt at være fysisk stærk som håndboldspiller, og jeg har i den forbindelse lavet en gennemgang af 5 muskelgrupper du bør træne som håndboldspiller.

Mavemuskler

Håndboldspillere bruger mavemusklerne rigtig meget i løbet af en håndboldkamp, da der er mange tacklinger, skud, hop, skub og finter, og her er det en stor hjælp med nogle stærke mavemuskler. Det er især i forbindelse med tacklinger, at der er rigtig godt at have nogle stærke mavemuskler. Det er mavemusklerne, som hjælper med at holde kropsstammen stærk, så kroppen holder sig oprejst. Det er blandt andet derfor at det er svært at tackle håndboldspillere med stærke mavemuskler, da de ikke bare lige falder sammen når der bliver tacklet. Stærke mavemuskler er også en stor hjælp i forbindelse med løb, og det er der faktisk også rigtig meget af i løbet af en hel håndboldkamp.

De fleste håndboldspillere træner mavemuskler med en blandingen af flere forskellige øvelser – core øvelser, mavebøjninger, squats og dødløft. Du kan læse mere om træning af mavemuskler som håndboldspiller her.

Lårmuskler

Stærke lårmuskler hjælper håndboldspiller med at genere en masse springkraft, så håndboldspilleren kan hoppe højt i forbindelse hopskud og parader. Stærke lårmuskler hjælper også håndboldspilleren med at stå godt fast i jorden, og det er en stor hjælp i forbindelse med tacklinger af modstanderen, da det giver noget ekstra power til tacklingen.

Squats og leg extensions + høj intensiv interval træning på motionscykel er vejen frem til stærke lårmuskler.

Baglår

Baglåret er en muskelgruppe som mange håndboldspillere desværre glemmer at træne. Det gør at der tit opstår ubalance i bentøjet, da de fleste håndboldspillere som regel er meget stærke i lårmusklerne. Ubalance i bentøjet kan nemt give en skade, som så gør at håndboldspilleren ikke kan performe ordenligt på håndboldbanen.

Det er altid godt at have lidt ekstra fokus på træning af baglår som håndboldspiller, da det er punkt hvor mange håndboldspillere halter.

Gode øvelser til baglår: Lunges, Squat, dødløft, leg curls

Rygmuskler

Det er også meget vigtigt at træne rygmusklerne som håndboldspiller, da det hjælper dig med at forebygge rigtig mange skader. Rygsøjlen går op langs ryggen og nakken, og her sidder der rigtig mange nerver, som der bliver sendt signalerne igennem, så kroppen kan bevæge sig.

Rygmusklerne er også forholdsvis store, og det giver dig en god ballast som håndboldspiller. En stærk ryg giver dig også en god kropsholding, som giver dig et langt bedre velvære i hverdagen. Der er mange fordele ved at træne rygmusklerne som håndboldspiller.

Gode øvelser til rygmusklerne: Dødløft, bent over row, db rows, pulldowns, pullup

Brystmuskler

Stærke brystmuskler hjælper dig med at genere en masse kraft, når du laver tacklinger med armene. Der er derfor rigtig mange håndboldspillere, som har bænkpres i deres træningsprogram, da øvelsen bænkpres minder om den bevægelse som man laver i en tackling med armene.

Brystmusklerne bliver også brugt, når du skyder håndbolden afsted. Det er også godt at træne brystmusklerne, hvis du gerne vil skyde hårdere i håndbold.

Der findes mange gode øvelser til træning af brystmusklerne. Bænkpres, smalt bænkpres, dips, armstrækninger og chest flyes.

Postet af Thomas via AdSet.