Opnå god og vedvarende effekt med reklameartikler

Folk vil altid gerne have noget, som er gratis, og nogle mennesker er ganske ukritiske med, hvad de siger ja tak til, når bare det er gratis, men pas på, når du som virksomhed integrerer reklameartikler i marketing paletten, for meget kan gå galt.

Reklameartikler med din virksomheds logo eller vigtige budskaber på kan skabe erindring og top-of-mind status hos potentielle forbrugere. Reklameartikler repræsenterer således nogle meget vigtige kontakt- og goodwill skabende muligheder for virksomhederne, som både kan styrke virksomhedens brand og understrege nogle af de værdier, som man gerne vil være kendt for. Men det kan også gøre det modsatte, så det er vigtigt at lave en professionel vurdering af, hvilke signaler, de pågældende reklameartikler udsender og hvordan de modtages af forbrugerne.

Hvis man f.eks. gerne vil være kendt for at levere god kvalitet, så er det en rigtig dårlig ide at reklameartiklerne er i en dårlig kvalitet, fordi man måske tænker, at når det skal være gratis til forbrugerne, skal det også være billigt. Så er det bedre at lade være, da risikoen for at opnå den modsatte effekt af det ønskede er overvejende.

Hvis man f.eks. vælger at få lavet kuglepenne med reklametryk på, og kuglepennen er så dårlig kvalitet, at den går i stykker, før den er løbet tør for blæk eller generelt bare skriver dårligt, så kigger man lige på virksomhedslogoet og tænker ”Det var godt nok en elendig kvalitet…!” og så har forbrugeren koblet de 2 ting sammen i underbevidstheden.

Et andet eksempel er, hvis man f.eks. er tekstil producent og får lavet T-shirts med reklametryk på, som ganske vist ser flot ud den første gang brugerne har dem på, men som efter ganske få vaske er krympet og falmet. Hvilket indtryk efterlader det mon hos forbrugeren? – Eller hos andre, som ser den pågældende forbruger iført en falmet og grim t-shirt med dit firmalogo på?

Hvis man derimod kan fange en udvalgt målgruppes opmærksomhed med reklameartikler i så god kvalitet, at de bliver brugt igen og igen, så vil denne målgruppe blive uvurderlige omvandrende reklamesøjler for din virksomheds produkter.

En ting, som næsten altid efterlader positive associationer er slik. Politisk korrekt eller ej, så bliver vi mennesker bare altid påvirket i positiv retning, når vi dufter eller smager noget, som er godt. Her kan man så gøre sig nogle overvejelser omkring, hvilken smag og evt. farver, som man synes, skal forbindes med virksomhedens værdier. Dernæst skal man tænke i emballage. Skal man lave reklametryk på slikpapiret, som ganske vist ser flot ud, så længe det ligger i skålen, men som bliver smidt væk, når stykket pakkes ud, eller skal man lave reklametryk på den æske, som indeholder slikket, og som har en længere holdbarhed end det enkelte stykke slik som eksempelvis en pastilæske.

Der er mange overvejelser, som gerne skulle resultere i reklameartikler, som afspejler det som virksomheden står for og styrker brandet.

Postet af Reklamekonsulenten via AdSet.