Spar penge når du køber tryksager

I de senere år har flere og flere trykkerier etableret webshops, hvor man kan bestille sine tryksager online og uploade trykfilerne direkte i webshoppen. Det giver nogle muligheder for trykkerierne for at kunne tilbyde billigere tryksager, fordi kunderne laver meget af det tidstunge arbejde selv og dermed sparer tidsforbruget hos dyre konsulenter. Dette omfatter bl.a. kalkulation og ordreindtastning mens der også kan optimeres nogle processer omkring prepress og trykning, så kunderne kan opnå rekordlave priser på tryksagerne.

Forudsætning

Det forudsætter dog, at man som kunde i webshoppen har helt styr på formater, farver, papirkvaliteter og ikke mindst den grafiske opsætning og rentegning, eller i hvert fald har en grafiker, som kan bistå den del. Man er nemlig lidt på egen hånd, når man bestiller tryksager i en webshop, hvor trykfilerne uploades direkte i webshoppen. Derfor skal trykfilerne være fejlfri, ellers risikerer man at stå med et utilfredsstillende slutresultat, og det kan i sidste ende koste dyrt og dermed opsluge den besparelse, man havde forventet. Man skal også være opmærksom på, at hvis der er fejl i trykfilerne og det kræver, at trykkeriet skal ind og tilrette noget, så vil det blive faktureret som en ekstraomkostning efter tidsforbrug, da dette typisk ikke er inkluderet i webshop priserne.

Pris sammenligning

De fleste af de tryksager, der tilbydes i en webshop, vil af gode grunde være standardformater, så er man ude efter noget mere unikt og specielt, må man altså fortsat kontakte fagfolk, som kan give den rette vejledning omkring opgaven. Men har man en opgave som f.eks. brochurer, som passer på et af de formater, der tilbydes i webshoppen, så kan man hurtigt selv beregne prisen og lægge et budget for opgaven, inden man bestiller tryksagen. Man kan desuden sammenligne priser på de pågældende brochurer i forskellige formater eller ved forskellige oplag og papirkvaliteter. Hvis man sammenligner priser på tværs af trykkerier, skal man lige være opmærksom på, hvad fragtomkostningen er fra det pågældende trykkeri, og om der evt. bliver pålagt ekstra administrationsgebyrer eller miljøtillæg el.lign. til sidst i bestillingen. Det kan nemlig være meget forskelligt fra trykkeri til trykkeri. Derudover skal man selvfølgelig være sikker på, at man sammenligner priser ved de samme specifikationer.

Hvilken teknologi anvendes til tryk

En anden ting, man bør undersøge, før man vælger at placere en ordre på tryksager i en webshop er, hvilken teknologi, trykkeriet anvender og dermed har givet priserne ud fra. Det har nemlig stor betydning for kvaliteten af slutproduktet, og der er ikke meget ved at have sparet en masse penge på trykning, hvis resultatet ikke er særligt godt i sidste ende.
Der sker utroligt meget på dette område i disse år, og der er store kvalitets forskelle på gammel og ny teknologi. Den nyeste teknologi inden for offset tryk er H-UV teknologien, hvor trykfarven tørres med ultraviolet lys i stedet for tørre pulver og efterfølgende lange tørretider på gulvet, for at undgå farveafsmitning. Den risiko er ikke eksisterende ved H-UV teknologien, hvor trykfarven er tør i det øjeblik, den rammer papiret og efterbehandling kan igangsættes umiddelbart efter, at trykarkene kommer ud af maskinen.

Spørg trykkeriet

Det kan selvfølgelig være lidt tidskrævende at lave denne form for research, men det kan være rigtig godt givet ud i den sidste ende, at man lige ringer til trykkeriet og spørger ind til, hvilken kvalitet, man kan forvente, hvis man bestiller tryksager i deres webshop.

Specialvarer med reklametryk

I nogle webshops kan man også bestille diverse specialartikler med reklametryk på, såkaldte reklameartikler. Det kan være alt fra kaffekrus, usb-stik, isskrabere eller klapvifter, for blot at nævne nogle få. Her er det igen meget forskelligt, hvilke artikler, der tilbydes i trykkeriernes webshops. Nogle trykkerier er meget specialiserede i sådanne artikler med reklametryk eller firmalogo på, men hvis man har noget konkret i tankerne, kan man altid ringe til trykkeriet og høre, hvad de tilbyder.

Postet af Reklamekonsulenten via AdSet.